Algemene voorwaarden zijn spelregels die gelden voor alle overeenkomsten die je sluit. De voorwaarden gaan voornamelijk over bijvoorbeeld de aansprakelijkheidDe verplichting om de nadelige gevolgen van een bepaalde gebeurtenis te dragen. Meer, bedenktermijnen, garantie, de facturatie en hoe een klant een klacht in kan dienen. Het hebben van algemene voorwaarden is niet verplicht, maar als er wat gebeurt dan ben je heel blij dat je ze hebt.
Je komt doorgaans in aanmerking met diverse opdrachtgevers. Geen opdracht is hetzelfde en iedere opdracht vereist zijn eigen afspraken. Dat betekent natuurlijk niet dat je bij elke opdracht hele nieuwe bepalingen moet op stellen. Door duidelijke algemene voorwaarden op te laten stellen voorkom je vreselijk lange onderhandelingen en discussies.
Algemene voorwaarden, wat heb ik daaraan?
Met algemene voorwaarden zijn de spelregels geregeld en is het duidelijk welke rechten en plichten jij en de klant hebben. Deze ‘kleine lettertjes’ kunnen de risico’s die jij als ondernemer loopt simpelweg verkleinen. Daarnaast zorg je met duidelijke voorwaarden ervoor dat je dergelijke zaken niet bij ieder contract weer opnieuw hoeft te bespreken.
Toch is het waar, in het dagelijks leven leest bijna niemand de algemene voorwaarden als ze een overeenkomst aangaan. Totdat er een conflict optreedt, dan worden deze voorwaarden ineens een belangrijk onderdeel van het geheel. Niet alleen voor de klant, maar ook voor jou als ondernemer. Maar als jij als ondernemer standaard jouw voorwaarden hanteert, zal jouw onderneming worden beschermd tegen de risico’s die het ondernemen met zich mee brengt.
Verschillende soorten algemene voorwaarden
Grofweg zijn er vier verschillende soorten algemene voorwaarden:
- voor consumentenproducten (b2c)
- voor niet-consumentenproducten (b2b)
- voor diensten
- voor verkoop op afstand.
Welke algemene voorwaarden je moet hanteren hangt heel erg af van het soort onderneming dat je hebt, welke klanten je hebt en in welke branche je werkzaam bent.
“Ik verkoop producten aan consumenten en aan ondernemers. Moet ik dan ook twee soorten algemene voorwaarden hebben?” Nee, dat hoeft niet per se. Als je producten of diensten aan verschillende doelgroepen verkoopt, dan kan dat door een deskundige goed gecombineerd worden.
Twee versies algemene voorwaarden
Toch kan twee versies van je voorwaarden een goede optie zijn, maar ook dat is weer afhankelijk van het type onderneming, je klanten en de branche. Consumenten, eenmanszaken en kleine bedrijven zijn volgens de wet iets beter beschermd in vergelijking met de wat grotere ondernemingen.
- Je zou een versie kunnen opstellen voor overeenkomsten met particulieren, eenmanszaken en kleine bedrijven.
- Een versie die bedoeld is voor overeenkomsten met grotere bedrijven. Je kunt je aansprakelijkheid nog verder beperken in vergelijking met een overeenkomst met bovenstaande partijen.
Welke bepalingen leg je vast?
Er zijn bepalingen die eigenlijk bijna altijd in de algemene voorwaarden worden opgenomen. Veelvoorkomende bepalingen zijn:
- Toepasselijkheid van de algemene voorwaarden;
- De offerte;
- Betaling;
- Transport;
- Intellectuele eigendom;
- Eigendomsovername;
- Levertijd;
- OvermachtWanneer een partij er niks aan kan doen om zijn/haar verplichtingen na te komen. Meer;
- Garantie;
- HerroepingsrechtBij aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Meer;
- Afwikkeling van geschillen;
- Aansprakelijkheid;
- Ontbinding van de overeenkomst;
- Opzegging van de overeenkomst.
Denk aan de zwarte en grijze lijst
Als je zakendoet met consumenten, dan mag je niet zomaar alles opnemen in je algemene voorwaarden. Algemene voorwaarden mogen namelijk niet onredelijk zijn. Is een bepaald artikel onredelijk? Dan kan de klant de bepaling vernietigen en kun je er geen beroep meer op doen.
In de wet wordt onderscheid gemaakt tussen de zwarte (art. 6:236 BW) en de grijze (art.6:237 BW) lijst. Op de zwarte lijst staan alle voorwaarden die onredelijk zijn en altijd vernietigbaar zijn. Op de grijze lijst staan voorwaarden die mogelijk onredelijk en vernietigbaar zijn, tenzij je kunt aantonen dat de betreffende bepaling in die specifieke situatie niet onredelijk is. Een voorwaarde die niet op de zwarte of grijze lijst staat kan alsnog onredelijk zijn. De klant moet dat dan wel aan kunnen tonen.
In beginsel kunnen bedrijven onderling geen aanspraak maken op de zwarte lijst, maar in uitzonderlijke gevallen kan dat wel. Niet ieder bedrijf is namelijk gelijk. Denk aan een kleine eenmanszaak of een eigenaar van een snackbar die geen verstand heeft van juridische zaken. Voor deze situaties bestaat de reflexwerking.
Omschrijf de voorwaarden zo duidelijk mogelijk
Het is heel belangrijk dat de voorwaarden zo duidelijk mogelijk worden omschreven, anders loop je het risico dat de andere partij de voorwaarden op een andere manier interpreteren. Helaas wil dat nog wel eens voor ellende zorgen.
Met duidelijk omschreven voorwaarden voorkom je juridisch getouwtrek en nare discussies. Duidelijke algemene voorwaarden maken het zakendoen een stuk makkelijker en duidelijker.
Het gebruik van je algemene voorwaarden
Wij zien regelmatig dat ondernemers hun algemene voorwaarden niet op de juiste manier hanteren, waardoor je ondanks dat je wel voorwaarden hebt je alsnog conflicten krijgt met klanten of leveranciers.
#TIPS
Stel je algemene voorwaarden altijd ter inzage
Meld altijd dat jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn op de overeenkomst. Kun je de algemene voorwaarden niet persoonlijk overhandigen?
- Meld dan aan de klant waar zij de algemene voorwaarden op de samenwerking kunnen inzien;
- Publiceer jouw algemene voorwaarden op je website en verwijs hierna via een aanklinkbare link in de offerte/email;
- Of stuur de algemene voorwaarden mee met de offerte/email.
- Je kunt de algemene voorwaarden ook door de opdrachtgeverEen opdrachtgever is een persoon of een bedrijf die een opdracht verstrekt aan een opdrachtnemer. Meer/nemer laten paraferen.
Vermeld de algemene voorwaarden altijd in een offerte
Als je een samenwerking aan gaat dan zijn de algemene voorwaarden niet vanzelf van toepassing. Het is daarom verstandig om jouw voorwaarden direct van toepassing te verklaren en op te nemen in iedere offerte.
Maar wat nou als een klant jouw algemene voorwaarden afwijst en zijn eigen voorwaarden van toepassing wil laten verklaren? Dat ontstaat er, zoals het wordt genoemd, een ‘battle of forms’.
Heb je nog vragen?
Mocht je nog vragen hebben, dan kun je contact met ons opnemen. Wil je jouw algemene voorwaarden etc. laten opstellen en het liefst voordelig? Bekijk dan ons juridisch starterspakket. Ook voor niet-starters.
Overleg uw juridische kwestie met SnK Juristen en wij helpen u verder.
Neem vrijblijvend contact met ons op.