Als consument heb je bij een koop op afstand recht om de overeenkomst te herroepenZeggen dat iets, dat je eerder gezegd hebt, niet klopt. Meer. Dit houdt in dat je de overeenkomst binnen een bepaalde tijd alsnog kan beëindigen. Maar wat is het herroepingsrechtBij aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Meer of een koop op afstand precies en hoe en wanneer kan je een beroep doen op het herroepingsrecht?
Wat is het herroepingsrecht
Het herroepingsrecht houdt in dat jij als consument binnen 14 dagen bedenktijd hebt. Met andere woorden kan jij als consument de koop binnen 14 dagen alsnog beëindigen zonder opgaaf van reden. Je kan zowel schriftelijk als mondeling een beroep doen op het herroepingsrecht bij koop op afstand, maar wij raden altijd aan om dit schriftelijk te doen. Waarom? Mocht later een juridisch conflict ontstaan dan heb jij bewijs dat je daadwerkelijk de koop herroepen hebt.
De koop op afstand
Een overeenkomst op afstand wordt vaak gesloten door de telefoon, via het internet of via de e-mail. Met andere woorden, je bent niet in een winkel geweest om iets te kopen. Het simpele voorbeeld is bijvoorbeeld een bestelling bij bol.com of coolblue plaatsen en deze thuis laten bezorgen. Je bent niet in de winkel, maar je koopt toch een product. Dit is de koop op afstand.
Het herroepingsrecht en de 14 dagen termijn
Zoals gezegd kan je een beroep op het herroepingsrecht doen binnen 14 dagen. De termijn gaat lopen op het moment dat je het product ontvangt. Krijg je de producten verspreidt over meerdere dagen, dan gaat de termijn lopen op het moment dat jij het laatste artikel ontvangen hebt.
Als je een dienst hebt gekocht, dan gaat de termijn al lopen op het moment dat je de dienst bevestigd.
Beroep herroepingsrecht
Mocht je een beroep doen op het herroepingsrecht dan krijgen jij en de verkoper beide verplichtingen naar elkaar. Jij moet bijvoorbeeld het product terugsturen en de verkopen moet de prijs van het product inclusief verzendkosten terugbetalen. Stuur jij het product niet terug, dan hoeft de verkoper in principe (nog) niet het bedrag terug te betalen. Heb je het product wel teruggestuurd, maar betaald de verkoper de kosten niet terug dan komt hij zijn verplichtingen niet na en kan je hem ingebrekestellen.
Juridische hulp of advies
Mocht je meer informatie willen of heb je juridische hulp of advies nodig? Schroom dan niet om contact op te nemen met een van onze juristen. Wij staan je graag te woord.
Overleg uw juridische kwestie met SnK Juristen en wij helpen u verder.
Neem vrijblijvend contact met ons op.